The Book Cleanse

Η ιδέα άρχισε να σχηματίζεται στο μυαλό όταν πρωτοείδα το βίντεο της Rosianna, στο οποίο ανακοίνωνε πως ένας από τους στόχους της για την καινούρια χρονιά ήταν να δημιουργήσει μία βιβλιοθήκη με μονάχα 50 αγαπημένα βιβλία και να ξεφορτωθεί όλα τα υπόλοιπα.

tumblr_n8uytjpVOv1sd3qtno1_500

Λάτρεψα την ιδέα να έχω στο ράφι μου μόνο 50 βιβλία, τα οποία έχουν ιστορίες που θέλω να διαβάζω ξανά και ξανά. Μία συλλογή που θα αντικατοπτρίζει το ποια είμαι και πως σκέφτομαι. Έπειτα είδα το Boyhood. Ένιωσα πως η ζωή είναι τρομαχτικά σύντομη. Ανακάλυψα πως πολλοί άνθρωποι λαχταρούν όλη τους τη ζωή να περιτριγυρίζονται από πράγματα (πολλά, πολλά πράγματα), τα οποία στο τέλος πασχίζουν να ξεφορτωθούν γιατί δεν μπορούν πλέον να συντηρούν (ή να πληρώνουν).

Τις τελευταίες μέρες έχω χαρίσει πάρα πολλά βιβλία σε μαθητές και φίλους μου, βιβλία που δεν μου άρεσαν ή που ξέρω πως δεν πρόκειται να ξαναδιαβάσω ποτέ. Βιβλία που ίσως σε κάποιον άλλον να σημαίνουν κάτι παραπάνω. Μου κάνει εντύπωση που υπάρχουν άνθρωποι που δεν θέλουν να δανείσουν τα βιβλία τους, που δεν θέλουν να τα χαρίσουν, να μοιραστούν την ιστορία που διάβασαν με κάποιον άλλον. Για μένα, τα βιβλία δεν προορίζονται για να στέκονται στα ράφια μου και να τα κάνουν πιο όμορφα, αλλά για να αγκαλιάζουν ανθρώπους και να χτίζουν χαρακτήρες.

Η μόνη συμβουλή που μπορώ να δώσω είναι απλά να μην κρατάτε πράγματα που δεν θέλετε. Πιάνουν χώρο και στριμώχνουν όχι μόνο την ελευθερία του σπιτιού σας, αλλά και του μυαλού σας. Δοκιμάστε να ξεφορτωθείτε βιβλία που έχετε να ανοίξετε χρόνια. Θα αδειάσει το μυαλό σας, θα νιώσετε πιο ελαφρείς και θα αφήσετε χώρο να αναπνεύσετε.

tumblr_mypurhTj0l1skctc8o1_500

Θα ήθελα πολύ να μάθω τη γνώμη σας, το ξέρω ότι πολλοί δεν θα συμφωνήσουν. 🙂

15 thoughts on “The Book Cleanse

  1. Πόσο όμορφο κείμενο έγραψες πάλι! 🙂 Νομίζω πως όλο είναι απλά μια ιδέα μέσα στο κεφάλι μας, μόνο όταν πάρεις πραγματικά την απόφαση να δώσεις τα βιβλία που δεν διαβάζεις θα καταλήξεις στην σκέψει μα γιατί δεν το έκανα αυτό τόσο καιρό. Είμαι από τους ανθρώπους που δανείζω εύκολα τα βιβλία μου (και ας την έχω πάθει!) είμαι κάτι σαν δανειστική βιβλιοθήκη για το σόι μου!!! Αλλά το βρήκα πολύ ωραία ιδέα όλο αυτό και όπως λες μπορεί κάτι που εμένα δεν μ’άρεσε σε κάποιον άλλο να προσφέρει κάτι. Είναι μέχρι να το πάρεις απόφαση. Όπως σε όλες τις καταστάσεις της ζωής μας, εμείς οι σύγχρονοί άνθρωποι ζυγίζουμε τα πάντα, τα σκεφτόμαστε όλα 100 φορές και στο τέλος καταλήγουμε να μην κάνουμε τπτ ακόμα και σε τέτοια πιο »απλά» θέματα. Και επειδή έχω γράψει είδη μισό κατεβατό και ξεφεύγω. Νομίζω Ελένη πως είναι πραγματικά πολύ ωραίο ιδέα αυτό που κάνεις!
    Υ.Γ Εγώ πρέπει να κάνω και ένα The clothes Cleanse 😛

    1. Συμφωνώ με αυτό που λες πως σκεφτόμαστε τα πράγματα 100 φορές πριν πράξουμε, γι’αυτό υποστηρίζω κι εγώ πως ο χώρος μας καλό θα είναι να είναι όσο πιο απλός και λιτός γίνεται. Για να αδειάζει και το μυαλό. Χαίρομαι που σ’αρέσει σαν ιδέα 🙂
      Πωπω είναι κι αυτό το clothes cleanse στη μέση! Good luck with that :p

  2. Αρχικά,πάρα πολύ όμορφο άρθρο! Έχεις απόλυτο δίκιο! Οι άνθρωποι μαζεύουμε και μαζεύουμε υλικά και ποιο το νόημα τελικά; Ειδικά, με τα βιβλία. Να φτιάξεις μια τεράστια βιβλιοθήκη και να παινεύεσαι; Η γνώση είναι για να μοιράζεται… Γενικά, δανείζω βιβλία και δανείζομαι. Μέχρι στιγμής δεν έχει τύχει να χαρίσω. Μπράβο που το έχεις ξεκινήσει! Ειδικά, με μαθητές σου. Τους δίνεις κίνητρο να αγαπήσουν την ανάγνωση! Και ίσως όταν γίνουν μεγάλα ανθρωπάκια γίνουν και αυτά,γενικά, πιο δοτικά. Ξέρεις με αυτόν τον τρόπο διαμορφώνεις χαρακτήρα! Παιδαγωγική δε σημαίνει μόνο διδάσκω, είναι και μικρές λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά. Νομίζω ότι ξέφυγα κάπως από το όλο θέμα… Απλά, θυμήθηκα ότι μόνο μια καθηγήτρια όλα αυτά τα χρόνια μου είχε χαρίσει βιβλίο και κατά σύμπτωση είναι από τους ωραίοτερους ανθρώπους που έχω γνωρίσει. Σταματώ εδώ! 😛 sorry για το σεντόνι! 😳

    1. Σ’ευχαριστώ πολύ! Εγώ δεν είχα κανέναν καθηγητή να με έχει παροτρύνει να διαβάσω κάποιο βιβλίο (πόσο μάλλον να μου χαρίσει) γι’αυτό βγάζω το άχτι μου τώρα με τα μικρά, και τους παίρνω παραμύθια, βιβλία και κυρίως manga στα αγόρια. Τους βάζω και βλέπουν και σειρές:p Καλά κάνεις και δανείζεις και δανείζεσαι, that’s the whole point! 😉

  3. Πολύ όμορφη κίνηση και σκέψη! Με έπιασε ένας μικρός πανικός βέβαια όταν σκέφτηκα τα δικά μου βιβλία, αλλά θα το ξεπεράσω κάποια στιγμή!
    (Πες μου που μένεις να έρθω να …βοηθήσω με το άδειασμα της βιβλιοθήκης 😛 )

    1. Χαχαχα! Θα κάνουμε bookcrossing μεταξύ μας τα βιβλία:p Έλα μωρέ μην σε πιάνει πανικός, μια ιδέα είναι όλα. Δεν λέω να αφήσεις πίσω βιβλία που λατρεύεις, ούτε εγώ θα μπορούσα εξάλλου. Λέω απλά να φύγουν βιβλία που δεν σ’αρέσουν πια, που ίσως δεν είναι σε καλές εκδόσεις και μπορείς να τα βρεις σε e-books, που μπορεί να σ’αρέσανε αλλά ξέρεις πως δεν πρόκειται να ξαναδιαβάσεις. Βιβλία που δεν θα σου λείψουν. Ξέρεις, για αρχή-αρχή μικρά βήματα 😉

  4. ΜΜμμ…θα συμφωνήσω με την ιδεα του να χαριζεις πράγματα που δεν χρειάζεσαι, είμαι απο τους ανθρώπους που δεν κρατάνε οτιδηποτε δεν χρειάζονται ή που το κρίνουν άχρηστο μεν, ωστόσο για κάποιο λόγο συναισθηματικά απαραίτητο να παραμείνει σπίτι τους. Βιβλια, ναι, δανείζω, νομίζω ομως δεν έχω χαρίσει ποτε…(δωρα βιβλια εχω κανει αλλα αυτο ειναι κατι αλλο).μου φαινεται δυσκολο να χαρισω ενα βιβλίο μου, αν και καταλαβαινω τι θες να πεις.ίσως γιατι έχω αγοράσει συνειδητά το 99 /100 απο αυτα, τα αγάπησα και τα αγαπάω…ακόμα και κάποια τα οποία άφησα στη μεση του διαβασματος, (middle sex, η κληρονομιά της απώλειας), παραμένουν στα υπόψη κ όχι στα προς χάρισμα, αφου κρίνω, ότι το timing παίζει πάντα ρόλο στο να εκτιμήσεις η να καταλάβεις ένα βιβλίο, οπότε ίσως και δεν είχε έρθει για αυτά τα δυο βιβλια και για μένα η κατάλληλη στιγμη τότε, δεν τα λες κ εύκολα βιβλια εξάλλου. Ωστοσο, κατά το δικό σου book cleanse, εγω έχω δημιουργήσει το bookshelf organization: καθως εχω μια πολυ μεγάλη βιβλιοθηκη στο σαλόνι μου (αριστερά και δεξιά απο το τζάκι), έχω χωρίσει τα βιβλια μου σε κατηγορίες: τα προς διάβασμα (που αγοράζω συνέχεια οταν μου προτείνουν κάτι ή κάτι μου κεντίζει τη προσοχή), τα πολυδιαβασμενα και υπογραμμισμένα με quotes, τα chic-lit, τα παιδικα παραμύθια (αυτο το ραφι είναι το μεγαλύτερο), το ραφι των πιο κλασσικών έργων και παει λέγοντας! :))

    1. Μ’αρέσει πολύ το organisation στα ράφια σου!! Το βρίσκω τέλειο. Παίζει τεράστιο ρόλο το timing που θα διαβάσεις κάποιο βιβλίο, έχεις απόλυτο δίκιο! Αυτό σκεφτόμουν κι εγώ, ότι ίσως κάτι που δεν μ’αρέσει τώρα, μπορεί να το εκτιμήσω αργότερα. Αλλά σε γενικές γραμμές έχω χαρίσει ya βιβλία που νιώθω πως δεν θα ξαναδιαβάσω ή βιβλία των οποίων οι μεταφράσεις δεν μ’άρεσαν και με θύμωσαν. Η όλη ιδέα είναι να κοιτάω τη βιβλιοθήκη μου και να νιώθω περήφανη που έχω εκεί κάποια βιβλία. 🙂

  5. Πολύ ωραίο σαν σκέψη πράγματι, αν κι εγώ δεν με βλέπω να αισθάνομαι έτοιμη για ανάλογες κινήσεις σύντομα:) Τα βιβλία μου είναι το μοναδικό υλικό πράγμα που δεν διανοούμαι ακόμα να αποχωριστώ. Πάντως έχεις πολύ δίκιο: οι ιστορίες είναι για να τις μοιράζεσαι, και τα πράγματα δεν είναι για να προσκολλάσαι, και είναι ωραίο να δίνεις, κι είναι ωραίο να είσαι ανάλαφρος από τα περιττά. Πολύ καλά έκανες και το ξεκίνησες! 🙂

  6. Πραγματικά πολλή όμορφη σκέψη η βιβλιοθήκη με τα 50 αγαπημένα σου βιβλία. Εγώ νομίζω πως ακόμα δεν μπορώ να κάνω κάτι τέτοιο, μιας και δεν πιστεύω πως έχω διαβάσει πάρα πολλά βιβλία. Ίσως να το έκανα σε μεγαλύτερη ηλικία.
    Όσον αφορά το να δίνουμε βιβλία… Η αλήθεια είναι ότι μου είναι πάρα πολύ δύσκολο. Καταλαβαίνω τον λόγο που θα ήταν όμορφο να το έκανε ο καθένας μας αλλά θα δυσκολευόμουν να δώσω κάποιο από τα βιβλία μου. Όμως δανείζω βιβλία. Όχι σε όλους βέβαια αλλά σε ανθρώπους που ξέρω ότι δε θα μου επιστρέψουν το βιβλίο με σκισμένες σελίδες ή τσαλακωμένο. Α! και το βασικότερο, ότι θα μου το επιστρέψουν.
    Πάντως σίγουρα θα το σκεφτώ καλύτερα κάποια στιγμή να δώσω κάποια από τα βιβλία μου που δε διαβάζω πια. Ίσως όταν κι εγώ κάνω τη βιβλιοθήκη με τα 50 αγαπημένα μου βιβλία.

    1. Χαχα εγώ είμαι το ακριβώς αντίθετο! Δεν με πειράζει να είναι τσαλακωμένο/λερωμένο το βιβλίο, γι’αυτό και παίρνω αρκετά συχνά second-hand books. (Εκτός από τα graphic novels και τα manga, που για κάποιο λόγο θέλω να είναι άθικτα.) Έχεις δίκιο για την ηλικία και για τον όγκο βιβλίων, υποθέτω όσα πιο πολλά διαβάζεις, τόσο πιο εύκολο είναι να τα αποχωριστείς. Εκτός από τα αγαπημένα-αγαπημένα 😉

  7. Πολύ καλό το άρθρο και αφορμή για σκέψη και κουβέντα 🙂 Εγώ από τη μία χαρίζω και ανταλλάσσω βιβλία που δε μου άρεσαν που έχω διπλά ή που δε θα ξαναδιάβαζα άνετα αλλά με τίποτα δε θα μπορούσα να κρατήσω μόνο 50 αγαπημένα μου εκτός αν έπρεπε να ταξιδεύω συνέχεια ή υπήρχε κάποιος άλλος πρακτικός λόγος. Αν έχω σπίτι δικό μου και βιβλιοθήκη, τα βιβλία μου είναι σαν άλλη μία στέγη πάνω από το κεφάλι μου, άλλο ένα σεντόνι στο κρεβάτι μου, άλλο ένα έργο τέχνης στο σαλόνι μου. Τα αγαπώ!

    1. Είναι πολύ όμορφο αυτό που είπες! 🙂 Δεν το είχα σκεφτεί ότι μία βιβλιοθήκη μπορεί να θεωρηθεί έργο τέχνης. Γι’αυτό ίσως θέλω να είναι ένα κι ένα ξεχωριστά όλα τα βιβλία που θα έχω στη δική μου (πράγμα αδύνατον, γτ όλοι διαβάζουμε και guilty pleasure books:p) Σίγουρα αν έχεις το χώρο και το χρόνο, μία τεράστια βιβλιοθήκη θα αποτελεί πάντα μία πανέμορφη θέα ❤

Σχολιάστε

