Let’s Talk #3: Γούστα

large

Πάντα με έλκυε αυτή η συζήτηση. Αυτό που μ’αρέσει στα βιβλία, τις ταινίες και τις σειρές είναι πως έχουν διαφορετική επίδραση στον καθένα. Κάποιοι τα λατρεύουν και κάποιοι δεν αντέχουν να τα βλέπουν. Κι εδώ μπαίνει ο τεράστιος παράγοντας του γούστου.

Το οποίο όμως, δεν μπορώ να συνειδητοποιήσω πως παίρνει μορφή. Γιατί να σ’αρέσει κάτι και κάτι άλλο να το απεχθάνεσαι; Υποθέτω ότι παίζει ρόλο το τι ξεκίνησες να διαβάζεις/βλέπεις/ακούς, τι ερεθίσματα πήρες όταν ήσουν πιο μικρός και μετά όταν σιγά σιγά περνούσες την καθοριστική εφηβεία, αλλά και τα χρόνια έπειτα από αυτή, που η προσωπικότητα σου καταστάλαζε.

Βιβλία που πριν από τρία χρόνια είχα βαθμολογήσει με πέντε αστέρια, μπορεί να τα διάβαζα τώρα και να γελούσα. Το τι σήμαινε ένα βιβλίο πριν από δύο χρόνια, τώρα μπορεί να μην μου έλεγε τίποτα. Και αυτό είναι τόσο ενδιαφέρον (τουλάχιστον φαίνεται σε ‘μένα).

Μ’αρέσει επίσης πολύ η έκφραση «αυτή η ταινία είναι τόσο εσύ» ή «αυτό το βιβλίο ειδικά εσύ θα το λατρέψεις», γιατί σημαίνει ότι κάποια πράγματα κατά κάποιο τρόπο φτιάχτηκαν για να τα διαβάσεις και να τα εκτιμήσεις μόνο εσύ. Καλή η κριτική, αλλά αν ένα βιβλίο σου μιλά με έναν τρόπο, αξίζει όσο χίλιοι λογοτεχνικοί κριτικοί μαζί (κι ας το κράζουν).

Καταλήγω στο ότι όλοι διαβάζουμε διαφορετικά, μπορεί εμένα να μ’αρέσουν πράγματα που εσύ να μην θες να τ’ακούσεις, αλλά αυτό είναι η ουσία, γιατί εσύ θα μου προτείνεις κάτι που εγώ δεν θα ακουμπούσα κι εγώ με τη σειρά μου θα προσπαθήσω να σου αλλάξω γνώμη για κάτι που λατρεύω. Παραδέχομαι ότι θυμώνω όταν διαβάζω αρνητικά reviews βιβλίων που αγαπώ, αλλά πρέπει να μάθω ότι δεν είναι όλα για όλους.

Προσωπικά, τρελαίνομαι για indie ταινίες με τεράστιους διαλόγους και λίγα εφέ, για σειρές που είναι character driven (και όχι plot driven) και για βιβλία που λένε σύντομα αυτό που θέλουν, χωρίς να μακρηγορούν.

P.S. Θαυμάζω τους ανθρώπους που δεν έχουν συγκεκριμένη προτίμηση, και διαβάζουν/βλέπουν τα πάντα με το ίδιο μάτι χωρίς να είναι προκατειλημμένοι.

4 thoughts on “Let’s Talk #3: Γούστα

  1. Προσπαθώ κι εγώ να συγκρατήσω τον θυμό μου όταν διαβάζω κάποια αρνητική κριτική για ένα βιβλίο που αγαπώ. Όπως και μία καλή κριτική για ένα βιβλίο που δεν μου άρεσε ή δε θα διάβαζα λόγω του είδους του. Πολλές φορές έχω διαφωνήσει με φίλες μου για ταινίες και βιβλία, αλλά τελευταία είμαι περισσότερο δεκτική με τα γούστα και τις απόψεις των άλλων. Επίσης αντίθετα με ‘σένα μισώ το ότι δεν διαβάζω συγκεκριμένο είδος λογοτεχνίας. Γενικά διαβάζω τα πάντα. Αν μου προτείνεις κάτι που σου άρεσε, θα το διαβάσω ακόμα κι αν δεν με τρελαίνει το είδος. Το ίδιο κάνω φυσικά και με ταινίες και σειρές.

    ΥΓ. Όταν διάβασα την ανάρτησή σου την ημέρα που τη δημοσίευσες, την επόμενη πήγα για ένα καφέ και συνάντηση ένα περιστατικό που με δυσαρέστησε πολύ και είναι σχετικό με τα γούστα του κάθε ανθρώπου που αναφέρεις κι εσύ εδώ. Θα γράψω ένα κείμενο για αυτό μιας και θα ήθελα να μάθω και την άποψη των υπόλοιπων γι’αυτό. Πάντως συνδέεται πολύ με το κείμενό σου. Όταν συνέβη, λέω «κοιτά σύμπτωση βρε παιδί μου»

  2. Αυτό ακριβώς που περιγράφεις είχα πάθει με τα βιβλία του Κοέλο!Στην αρχή,όταν ξεκίνησα με τον Αλχημιστή στα 17,είχα πάθει έρωτα κι έτρεχα να αγοράζω κάθε τι που έβγαζε.Τώρα πια ξεφυλλίζοντάς τα νιώθω σαν να ήταν κάποιος άλλος αυτός που τα διάβασε κι ενθουσιάστηκε τόσο.Πλεον δεν μου ταιριάζουν για κανένα λόγο.Ίσως από κάθε βιβλίο να παίρνεις κάτι που έχεις ανάγκη εκείνη την στιγμή,να κάθεται μέσα σου,να ζυμώνεται με άλλες ιστορίες και κάπου εκεί να κλείνει ο κύκλος του.

    1. Ακριβώς το ίδιο έπαθα με τον Κοέλο! Με είχε στοιχειώσει τόσο πολύ ο Αλχημιστής! Τώρα μου φαίνεται χαζό… Πολύ ωραία όμως το έθεσες «Ίσως από κάθε βιβλίο να παίρνεις κάτι που έχεις ανάγκη εκείνη την στιγμή,να κάθεται μέσα σου,να ζυμώνεται με άλλες ιστορίες και κάπου εκεί να κλείνει ο κύκλος του», ακριβώς αυτό. 🙂

Σχολιάστε

