Girl at War

Η Ana μεγαλώνει στο Zagreb της Κροατίας όταν ξεκινά ο γνωστός σε όλους μας ως εμφύλιος της Γιουγκοσλαβίας, και οι επιθέσεις από τη Σερβία γίνονται η καθημερινότητα της. Εναέριες επιδρομές, βόμβες και κρησφύγετα,  πρόσφυγες και παιδιά με όπλα, “as a side effect of modern warfare, we had the peculiar privilege of watching the destruction of our country on television”. Μοιάζει πως όσα χρόνια και να περάσουν ο πόλεμος είναι ίδιος παντού. Κάποιος είπε πως τα Βαλκάνια είναι καταδικασμένα να πολεμούν κάθε πενήντα χρόνια, λόγω της βίαιης φύσης των ανθρώπων τους, πιστεύω πως ο κόσμος ολόκληρος είναι καταδικασμένος να πολεμά συνεχώς, «their musings about how and why people stayed in a country under such terrible conditions were what I hated most…. they couldn’t fathom that such a dangerous place could still harbor all the feelings of home” και αυτό το βιβλίο μου άνοιξε τα μάτια στο πόσο άσχημο και μάταιο είναι αυτό.

Εννοώ πως το ήξερα σαν ιδέα, αλλά μέσα από την αφηγηματική φωνή του συγκεκριμένου μυθιστορήματος πόνεσα όσο δεν έχω κάνει σε φωτογραφίες πολέμου. Άλλο να τα βλέπεις, και άλλο να τα ζεις μέσα από τα μάτια της πρωταγωνίστριας, γίνεσαι εκείνη, νιώθεις ότι εκείνη, βλέπεις μπροστά σου τους ανθρώπους σου να πεθαίνουν. Ήταν πολύ βίαιη σαν ιστορία, αλλά είχε έναν έξυπνο τρόπο αφήγησης που σε έπαιρνε από το παρελθόν και σε μετέφερε στο μέλλον όπου η Ana είναι πλέον φοιτήτρια σε κολέγιο της Αμερικής, έφευγες από μία πραγματικότητα και μεταφερόσουν σε μία άλλη που έμοιαζε σχεδόν ψεύτικη, αλλά βοηθούσε στο να σε αποφορτίσει από τη καθημερινότητα του πολέμου. Η συγγραφέας άρχισε να γράφει την ιστορία από το 2005, αρχικά σε μορφή short story και πρωταγωνιστή τον Damir, αργότερα πήρε τις διαστάσεις ολόκληρου μυθιστορήματος και την Ana ως πρωταγωνίστρια, ενώ τον Damir τον συναντάμε όντως σαν χαρακτήρα σε ένα από τα πιο τραγικά και ματωμένα κεφάλαια του βιβλίου, “…I knew in the end the guilt of one side did not prove the innocence of the other”.

Κάπου εδώ οφείλω να παραδεχτώ πως τα Βακλάνια τα αγαπώ. Από τότε που ταξίδεψε ο αδερφός μου σε αυτά τα μέρη, με έκανε να τα συμπαθήσω και να ψάξω λίγο περισσότερο την ιστορία τους. Είναι πολυμορφική «περιοχή» από όπου και να το πιάσεις, θρησκευτικά: οι Σέρβοι είναι χριστιανοί ορθόδοξοι, οι Κροάτες καθολικοί, οι Βόσνιοι μουσουλμάνοι, πολιτικά: κάποια ήταν κομμουνιστικά κράτη μέχρι που ανεξαρτητοποιήθηκαν, υπάρχει κι ένα Κόσοβο που δεν αναγνωρίζεται από πουθενά, από όλες αυτές τις χώρες μόνο η Ελλάδα και η Βοσνία είναι στην Ευρωζώνη, γενικά υπάρχει μία σύγχυση και διαφορετικότητα, που είναι απόλυτα φυσιολογικό εννοείται και ταυτόχρονα χαοτικό. Αυτό το βιβλίο με έκανε να θέλω να τις επισκεφτώ όλες. Είναι πολύ παράξενο το ότι δεν ήξερα αρκετά πράγματα για έναν πόλεμο που έγινε ουσιαστικά στη γενιά μου και λίγο πιο πάνω από τη χώρα μου, το ίδιο σημειώνει και η ίδια η συγγραφέας λέγοντας πως ο πόλεμος δεν έφυγε ποτέ προς τα έξω και πως αυτά που γνωρίζει ο κόσμος προέρχονται μόνο από τη Βοσνία επειδή εκεί πρακτικά υπήρξε η ανάμειξη της Αμερικής.

Αυτό που δεν ανέφερα για τη γυναίκα που το έγραψε, Sara Novic, είναι ότι είναι κωφή. Έγραψε αυτό το essay στη Guardian σχετικά με το πως αντιλαμβάνεται εκείνη τη γραπτή και προφορική γλώσσα, έχει πολύ ενδιαφέρον και ομολογώ ότι είναι ένα θέμα που δεν θα με προβλημάτιζε ποτέ αν δεν το διάβαζα εκεί. Μπορείτε να τη βρείτε εδώ ή να παρακολουθείτε τι γράφει στο Blunderbuss Magazine, όπου είναι η fiction editor και leader αντίστασης προς τον Trump, και το εννοώ κυριολεκτικά, έχει δημιουργήσει NYC Resistance Calendar, όπου σε διάφορα μέρη της πόλης οργανώνει μαθήματα αυτοάμυνας, open mic events με slam poetry και blacklivesmatter υλικό. Είναι απίστευτη!

Να διαβάσετε το βιβλίο, μου θύμισε το Between Shades of Gray της Ruta Sepetys («Παγωμένες Σκιές»), είναι και τα δύο εξαιρετικά.

Advertisements

One thought on “Girl at War

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s